راهنمای خرید پمپ آب خانگی

راهنمای خرید پمپ آب خانگی باید به شما کمک کند تا با انواع پمپ خانگی، فاکتورهای کلیدی هر پمپ، اصول محاسبه تقریبی میزان مصرف آب هر واحد برای انتخاب پمپ آب خانگی و برندهای معروف بازار، آشنا بود. انتخاب پمپ آب خانگی مناسب، نکاتی دارد که در این گفتار به آن اشاره کرده‌ایم. میتوانید سوالات و نظرات خود را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید.

راهنمای خرید پمپ آب خانگی

8 فاکتور مهم در راهنمای خرید پمپ آب خانگی

اما برای خرید مناسب ترین پمپ آب خانگی، توصیه می‌کنیم به 8 موضوع اصلی دقت کنید:

هد پمپ و ارتفاع ساختمان

منظور از HEAD یعنی ارتفاعی که پمپ قادر است آب را با فشار بالا ببرد.

میزان دبی

دبی پمپ مورد نیاز شما بستگی به تعداد شیر آب دارد. برای آپارتمان 4 واحدی، حداقل دبی حدود 50 لیتر در دقیقه است. دبی مورد نیاز در انتخاب پمپ مناسب ساختمان شما باید در نظر گرفته شود.

نمودار پمپ

هر پمپ، نمودار داشته و رابطه معکوسی بین دبی و ارتفاع (هد) وجود دارد. هر چه پمپ، آب را به ارتفاع بالاتری ببرد، دبی کم می شود.

صدا

به صدای پمپ مورد نظر دقت کنید. البته پوشش ویژه برای کاهش سر و صدای پمپ وجود دارد. اما نباید در تهیه هوای اطراف پمپ، اختلال ایجاد کند. اگر محل قرارگیری پمپ جایی است که صدای آن اهالی را اذیت خواهد کرد، پمپ آب خانگی کم صدا مثلا پمپ بشقابی با پروانه برنجی را در نظر داشته باشید.

پمپ آب بشقابی

انرژی

انرژی مصرفی پمپ آب خانگی مهم است.

برند پمپ ها

تولیدکنندگان داخلی و خارجی پمپ خانگی بسیار است. هر کدام ویژگی و قیمت مخصوص به خود دارند. برندهای معروف بازار: پنتاکس ، لوارا ، داب، سایر ، لئو، ابارا، ارس، ویگو است.

قابلیت اطمینان و گارانتی

پمپ‌های آب خانگی موجود در بازار، کیفیت یکسان ندارند. نمونه ارزان‌تر تا گران، کیفیت‌های گوناگون دارند. الزاما گران‌ترین پمپ، بهترین پمپ برای ساختمان شما نیست. لذا از مشاوره کارشناسان ما از طریق فرم ارتباط با ما استفاده کنید.

محافظ حرارتی

محافظ حرارتی IP در پمپ آب داخل آپارتمان، مانع داغ شدن سریع سیم پیچ پمپ شده و طول عمر آن را افزایش می دهد.

توجه به کیفیت بالای قطعات پمپ آب از قبیل: بدنه، شفت، سیل مکانیکی (Mechanical seals) و پروانه، در زمان خرید پمپ آب خانگی، اهمیت دارد. پروانه پمپ آب خانگی یکی از قسمت‌های همیشه در حال حرکت پمپ است. احتمال داغ کردن، کج شدن و حتی شکستن پروانه پمپ آب دور از انتظار نیست. پروانه برنجی برای مصارف خانگی گزینه کم سرو صداتری است.

روش ساده راهنمای انتخاب پمپ خانگی

در زمان انتخاب خرید پمپ خانگی به 2 پارامتر یعنی دبی و هد پمپ دقت کنید.

اگر در آپارتمان های چند طبقه با چندین واحد در هر طبقه زندگی می‌کنید، پمپ فشار بالا نیاز دارید تا آب به طبقات بالا به راحتی برسد. اما در ویلا، چون یک یا دو طبقه است، پمپ فشار پایین هم کفایت می‌کند. با دانستن ارتفاع و دبی پمپ، می توانید از طریق منحنی مشخصات پمپ، پمپ مورد نظر را انتخاب و راندن و توان مصرفی را بفهمید.

پمپ آب

در زمان خرید پمپ، نوع انتظاری که از پمپ دارید مهم است. کارکرد آبدهی مداوم و مستمر مورد نظر است یا کارکرد مقطعی و موقتی؟

موتورهای الکتریکی 1450 دور در دقیقه به منظور استفاده از پمپ آبی با کارکرد مداوم و مستمر در نظر گرفته شود. اگر قصد استفاده مقطعی از پمپ آب دارید، مثلا فقط در تابستان ها، موتورهای الکتریکی 2900 دور در دقیقه توصیه می شود.

در زمان انتخاب پمپ آب خانگی، بایستی شدت جریان گذر آب در شیر روشویی، دوش حمام، فلاش ولو، ماشین ظرف شویی خانگی، ماشین لباسشویی خانگی، شیر مخلوط، سرویس کامل وان و دوش، سینک آشپزخانه، سینک تنها، شیر مخلوط دستشویی، در نظر گرفته شود که در جدول شماره 1 مبحث 16 مقررات ملی ساختمان، اعداد و ارقام شدت جریان ذکر شده است.

محاسبه تقریبی میزان مصرف آب برای انتخاب پمپ آب خانگی

یکی از کاربردی‌ترین روش‌ها به منظور انتخاب پمپ آب خانگی مناسب، توجه به میزان جریان تقریبی آب مصارف بهداشتی واحد ها در ساختمان‌های مسکونی است. شما بایستی طبق تعداد واحد ساختمان مسکونی و مقدار آب مصرفی بر اساس مترمکعب بر ساعت، نسبت به انتخاب پمپ آب خانگی قدرتمند، اقدام کنید. مثلا برای ساختمان مسکونی 4 واحد، دبی 4 مترمکعب بر ساعت نیاز است.

یعنی در زمان انتخاب پمپ خانگی، بایستی به تعداد واحد و طبقات ساختمان دقت کرد و با توجه به حداقل مقدار جریان تقریبی آب مصرفی مورد نیاز هر واحد، پمپی را انتخاب کرد که بتواند این میزان دبی را به ساختمان با تعداد واحد مشخص، انتقال دهد.

نوع کاربری ساختمان و تعداد نفرات هر واحد، از عوامل مهم در میزان مصرف آب و انتخاب خرید پمپ مناسب است.

چون، دبی، یکی از فاکتورهای بهترین پمپ آب خانگی  است، ساده ترین راه برای محاسبه دبی آب مصرفی در ساختمان ها، در نظر گرفتن میانگین مصرف سرانه آب در ساختمان‌های مسکونی است. مثلا میانگین مصرف سرانه آب در آپارتمان معمولی دارای 1 سرویس: 100 تا 150 لیتر در شبانه‌روز است.

راهنمای خرید پمپ آب خانگی داخل واحد

بعضی وقت‌ها، پمپ آب خانگی مورد نیاز، قرار نیست بیرون خانه نصب شود. بلکه باید داخل آپارتمان و واحد نصب شده و از آن استفاده کرد. پس بایستی از نظر سر و صدا، لرزش، حجم اشغال شده و نوع لوله کشی، ظریف‌کاری های خاصی در نظر گرفته شود.

پمپ آب داخل آپارتمان، همان پمپ آب خانگی است با قدرت و سایز کوچک تر. همه اجزای پمپ آب خانگی را دارد.

در موقع خرید این پمپ دقت کنید که روش لوله کشی ساختمان شما از بالا به پایین است یا از پایین به بالا. اگر مشکل کمبود آب در طبقات بالا باشد و لوله کشی از بالا به پایین باشد، کار نصب پمپ داخل آپارتمانی با قدرت معمولی، آسان است. اگر لوله کشی آب ساختمان از پایین به بالا بود، ورودی آب ساختمان به واحد باید در نظر گرفته شود و نیاز به پمپی با توان نیم است بخار دارید.

پمپ آب جتی

5 نکته در زمان خرید پمپ آب خانگی داخل واحد

  1. هد پمپ مهم است. ج
  2. هر پمپی، دبی مشخصی دارد. یعنی حجم آب خروجی از دهانه پمپ در زمان مشخصی داشته و بر اساس متر مکعب بر ساعت است.
  3. دقت کنید هر میزان، فاصله پمپ آب داخل آپارتمانی از محل شیرآلات ساختمانی بیشتر باشد، فشار آب دریافتی از پمپ کاهش می یابد. پمپ بشقابی گزینه خوبی است و نسبت به پمپ جتی، سر و صدای کمتری دارد. پمپ آب بشقابی نیم اسب بخار از برند پنتاکس ایتالیا، در فهرست انتخاب‌های مصرف کننده خانگی است.
  4. در زمان خرید پمپ آب خانگی داخل واحد، به تناسب قدرت پمپ آب با متراژ ساختمان هم دقت کنید.
  5. محل قرارگیری پمپ در خانه.

بهترین پمپ آب خانگی داخل واحد

  • پمپ آب نیم اسب بخار مدل PM45 برند پنتاکس
    محصول ایتالیا با صدای کم، فشار 6 بار و ولتاژ 230 ولت و تک فاز است. قطر لوله ورودی و قطر لوله خروجی نیز 1 اینچ است. محافظه حرارتی IP44 داشته و بدنه چدنی و پروانه برنجی دارد.
  • پمپ آب نیم و یک اسب بخار مدل داب
    محصول ایتالیا، تا 10 بار فشار آب تولید می‌کند. سر و صدای کمی دارد با قالب چدنی، پروانه برنجی و شافت استیل. تا دمای 40 درجه سانتی‌گراد، راندمان بالایی دارد.
  • پمپ آب هیوندای
    محصولی با سر و صدای کم، دبی 2.28 متر مکعب بر ساعت و پروانه برنجی و بدنه چدنی. قطر لوله ورودی و خروجی نیز 1 اینچ است.
  • پمپ آب نیم اسب بخاری دلتار
    پروانه برنجی و شفت استیل و بدنه چدنی داشته و تا 40 درجه سانتیگراد، بازدهی خوبی دارد. این پمپ تک فاز معمولا بیش از 1 سال گارانتی دارد. قطر لوله ورودی و خروجی نیز 1 اینچ است.

پمپ آب پنتاکس

جمع بندی

در این مطلب تلاش کردیم تا راهنمای خرید پمپ آب خانگی را با بررسی فاکتورهای مهم ارائه دهیم. اگر قصد خرید و انتخاب پمپ آب خانگی دارید، پرسش‌های خود را از طریق فرم ارتباطی با کارشناسان هایپرمارکت پمپ مطرح کنید.